Passa al contingut principal

LA PERVIVÈNCIA DEL FRANQUISME. VISITA A L'EXPOSICIÓ "UN ALTRE FI. LA RESTA"

 

Una corbata fa estremir perquè no n’és una qualsevol; és la que portava un home el dia que el van afusellar. Anava així vestit perquè volia mostrar-se elegant davant la seva mort. L’enterrador del cementiri on van portar les seves restes la va recuperar i la va retornar a la seva família. Aquest objecte, i d’altres, el va recuperar l’artista valenciana Maria Gomar –qui sap més del franquisme a la seva terra per un professor de Berlín que no pas pels d’aquí– i forma part de la seva obra ‘Objetos (DES)aparecidos’, una de les 22 composicions dels 22 artistes que participen a l’exposició ‘Un altre fi. La resta. Art i franquisme’ (El Born, CCM).

Colpidora és aquesta història, com ho són també les fotografies dels maquis de la peça ‘Amnèsia-Memòria’, de Francesc Torres; les postals que mostren els passos dels exiliats cap a França de l’italià Marco Noris; o els testimonis dels pares de María Ruido, amb un cru relat sobre l’emigració espanyola a l’estranger. Les diverses creacions colpeixen, indignen, sobten, especialment per un motiu, perquè mostren la pervivència de la dictadura. Com diuen les autores, es presenta ‘un relat que aixeca la catifa del franquisme per trobar la pols’, una pols que ens ha marcat, que avui dia perdura, i que cal escombrar a fons per parlar d’una veritable reparació.

L’exposició ens parla d’una de les pitjors herències que ha deixat el franquisme, l’autocensura, hereva a la seva vegada de la por, la por de gent que encara avui dia no pot parlar amb total llibertat sobre aquesta època. Ens parla també de moviments feministes dels anys 70 del segle passat, pels drets de les dones, en contra de la repressió a les dones, pels de les persones LGTBI, a favor de l’avortament lliure... vigents avui dia. La reivindicació de més recursos per a la salut mental, per a la investigació i la recerca, per la llengua catalana... vigents avui dia. El món canalla, el postcolonialisme i l’art crític de Guinea Equatorial (antiga colònia espanyola), o el paper de les grans empreses com a alidades del franquisme també tenen el seu espai en la mostra.

Una quinzena de persones, convocades per Traça, va participar el 31 de gener en una visita magistralment guiada, a càrrec d’una de les creadores de l’exposició, l’artista Nora Ancarola, qui col·labora actualment amb un Traça en un projecte artístic per a Ripollet.

‘Un altre fi. La resta. Art i franquisme’
Fins al 16 d’abril a El Born Centre Cultura i Memòria (Plaça Comercial, 12; Barcelona). Gratuïta

 

Text i fotografies: Sílvia Díaz























Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

TRAÇAR-SE. Un projecte per definir-nos i explicar-nos

La incorporació de TRAÇA al projecte Populus Labora (Twitter i Instagram @populuslabora) ens ha permès iniciar diferents accions que tenen l'objectiu de compartir projectes culturals que siguin motor de transformació social a Ripollet. Des de novembre, compartim temps per preguntar-nos i reprondre'ns a qüestions com T'agrada compartir el teu temps amb gent creativa per a conviure, fer i pensar juntes? Vols que passin coses a Ripollet? Vols conèixer i millorar el sector cultural? Creus en la cultura com a generadora de cures, relacions i de suport, juntament amb altres sectors i comunitats de la ciutat? Com pot Traçar-se participar en la construcció col·lectiva del desenvolupament cultural, educatiu, ecològic i socioeconòmic de Ripollet? En aquest camí ens acompanyen el mediador cultural José Antonio Delgado i l'artista visual Nora Ancarola. Les primeres accions sorgides d'aquestes trobades es presentaran al mes de gener. Si voleu afegir-vos a les trobades, envieu

CONVOCATÒRIA PER A UNA EXPOSICIÓ COL·LECTIVA EN EL MARC DEL DIA DE LA DONA 2023

TRAÇA i el Comitè de Dones de Ripollet convoquen artistes del Vallès Occidental a presentar obres per realitzar una exposició que parteixi d’una mirada feminista i que tracti temes com la violència de gènere i la reivindicació dels drets de les dones i d’altres col·lectius. Les obres dels i les artistes que es presentin a la convocatòria i que siguin seleccionades seran exhibides en una exposició col·lectiva en el Centre Cultural de Ripollet durant el mes de març de 2023, en el marc de les activitats organitzades amb motiu del Dia de la Dona. BASES S’acceptaran propostes artístiques de totes les tècniques plàstiques i visuals. Participants : Artistes majors de 18 anys, amb residència al Vallès. Temàtica: Ha de reivindicar els drets de les dones i altres col·lectius i/o denunciar la violència de gènere.  Jurat: Format per professionals del món de la cultura i les arts plàstiques i visuals de la comarca.  Terminis: Presentació de projectes: del 25 de novembre al 4 de febrer de 2023. Pu

GRAU 0. DEL 16 AL 20 D'OCTUBRE

  GRAU 0 SÓN TROBADES ENTRE ARTISTES NOVELLS I DE LLARGA TRAJECTÒRIA Consulteu el programa aquí:  https://issuu.com/grau0/docs/grau_0_baixa   “ A un grau” és un laboratori artístic-social per generar un canvi real en el context i el territori de Ripollet a partir de pràctiques artístiques amb els agents socioculturals. El projecte compta amb la participació d’artistes com Nora Ancarola, Juan Carlos Cerezuela i José Antonio Delgado, que conviuran i compartiran projectes amb col·lectius ripolletencs com el grup musical Uncommon, l’alumnat d’art de l’Institut Lluís Companys i artistes locals com Benjamín Villegas i Neus Requena. A aquesta primera fase del projecte l’hem denominat Grau 0, ja que es tracta de la fase d’estudi i posada en marxa dels projectes que posteriorment es desenvoluparan en “A un grau”. Grau 0 s’inclou en les accions de P opulus Labora i comptar amb el suport de la Generalitat de Catalunya i de l’Ajuntament de Ripollet. Per què A un grau? Quan naveguem, el can