Una corbata fa estremir perquè no n’és una qualsevol; és la que portava un home el dia que el van afusellar. Anava així vestit perquè volia mostrar-se elegant davant la seva mort. L’enterrador del cementiri on van portar les seves restes la va recuperar i la va retornar a la seva família. Aquest objecte, i d’altres, el va recuperar l’artista valenciana Maria Gomar –qui sap més del franquisme a la seva terra per un professor de Berlín que no pas pels d’aquí– i forma part de la seva obra ‘Objetos (DES)aparecidos’, una de les 22 composicions dels 22 artistes que participen a l’exposició ‘Un altre fi. La resta. Art i franquisme’ (El Born, CCM).
Colpidora és aquesta història, com ho són també les fotografies dels maquis de la peça ‘Amnèsia-Memòria’, de Francesc Torres; les postals que mostren els passos dels exiliats cap a França de l’italià Marco Noris; o els testimonis dels pares de María Ruido, amb un cru relat sobre l’emigració espanyola a l’estranger. Les diverses creacions colpeixen, indignen, sobten, especialment per un motiu, perquè mostren la pervivència de la dictadura. Com diuen les autores, es presenta ‘un relat que aixeca la catifa del franquisme per trobar la pols’, una pols que ens ha marcat, que avui dia perdura, i que cal escombrar a fons per parlar d’una veritable reparació.
L’exposició ens parla d’una de les pitjors herències que ha deixat el franquisme, l’autocensura, hereva a la seva vegada de la por, la por de gent que encara avui dia no pot parlar amb total llibertat sobre aquesta època. Ens parla també de moviments feministes dels anys 70 del segle passat, pels drets de les dones, en contra de la repressió a les dones, pels de les persones LGTBI, a favor de l’avortament lliure... vigents avui dia. La reivindicació de més recursos per a la salut mental, per a la investigació i la recerca, per la llengua catalana... vigents avui dia. El món canalla, el postcolonialisme i l’art crític de Guinea Equatorial (antiga colònia espanyola), o el paper de les grans empreses com a alidades del franquisme també tenen el seu espai en la mostra.
Una quinzena de persones, convocades per Traça, va participar el 31 de gener en una visita magistralment guiada, a càrrec d’una de les creadores de l’exposició, l’artista Nora Ancarola, qui col·labora actualment amb un Traça en un projecte artístic per a Ripollet.
‘Un altre fi. La
resta. Art i franquisme’
Fins al 16 d’abril a El Born
Centre Cultura i Memòria (Plaça Comercial, 12; Barcelona). Gratuïta
Text i fotografies: Sílvia Díaz
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada